Nordmenn brukte 2,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i første kvartal
Nordmenn la igjen 2,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i årets tre første måneder, omtrent det samme som i fjor.
Nordmenn la igjen 2,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i årets første tre måneder. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Utgiftene er omtrent det samme som ble brukt på grensehandel i samme periode i fjor, men litt høyere enn første kvartal 2024.
Hva synes du om nordmenns vane med å dra på dagsturer til utlandet for å handle?
0 stemmer
AI-generert innhold
Denne artikkelen er generert av kunstig intelligens basert på informasjon fra SSB. AI-en har omformulert og strukturert innholdet, men har ikke verifisert fakta uavhengig.
Se originalkilde →Relaterte saker
Nedgang i detaljhandelen i mai
Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk ned med 2,1 prosent fra april til mai, viser sesongjusterte tall. For perioden mars til mai var det en nedgang på 1,3 prosent sammenlignet med forrige 3-månedersperiode.
Kommunen er største bidragsyter til kirken lokalt
Kommunene samlet bidro med nær fire milliarder kroner til driften av kirkene og det lokale kirkelivet gjennom tilskudd til kirkelige fellesråd i 2025. Det utgjorde 65 prosent av driftsinntektene til fellesrådene.
9 100 hjortedyr ble påkjørt og drept
I alt 7 060 av de trafikkdrepte dyrene i jaktåret 2025-2026 var rådyr. I gjennomsnitt omkom 25 hjortedyr i trafikken hver dag.
Fall i utbytte
Aksjonærer i norske foretak mottok 857 milliarder kroner i utbytte i 2025. Utbyttet var 14 prosent lavere enn året før og falt dermed for andre år på rad.