Bulletinen
← Tilbake til forsiden

Norges varehandel har blitt mindre konsentrert over 150 år – Kina og USA viktigere partnere

Norsk varehandel har i 150 år vært konsentrert om få, store og nærliggende europeiske land, men konsentrasjonen har gradvis avtatt. Nye handelspartnere som USA og særlig Kina har fått økt betydning.

SSB Bulletinen Økonomi Bulletinen Utenriks

Norges varehandel har gjennom 150 år vært konsentrert om noen få, store og nærliggende land – særlig i Europa, ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå.

Samtidig viser tallene at konsentrasjonen gradvis har avtatt, og nye handelspartnere som USA og særlig Kina har fått økt betydning i norsk utenrikshandel.

Utviklingen gjenspeiler forskyvinger i økonomisk makt og historiske hendelser som kriger, oljealder og globalisering, opplyser SSB.

Hva synes du om at Norge får mer spredt handel med flere land rundt om i verden?

A Positivt - det gjør oss mindre sårbare og åpner nye muligheter 0%
B Blandet - både fordeler og ulemper med å handle med flere land 0%
C Bekymret - vi bør fokusere mer på nære europeiske handelspartnere 0%

0 stemmer

AI-generert innhold

Denne artikkelen er generert av kunstig intelligens basert på informasjon fra SSB. AI-en har omformulert og strukturert innholdet, men har ikke verifisert fakta uavhengig.

Se originalkilde →

Kilde: SSB

Originalkilde
Høy troverdighet

Relaterte saker